Η αναγκαιότητα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης δεν είναι πλέον μια απλή πολιτική πρόταση με ιδεολογικά χαρακτηριστικά, αλλά βασική προϋπόθεση ανατροπής του οικονομικού και κοινωνικού γίγνεσθαι στην χώρα μας προς όφελος της ανάπτυξης και φυσικά της επιδιωκόμενης κοινωνικής σύγκλισης.
«Αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση». Οι κατατεθειμένες από την κυβέρνηση προτάσεις σε πρώτη εκτίμηση, αναγνωρίζονται από όλους ως άτολμες και περικλείουν τον κίνδυνο ισχυροποίησης του κράτους με νέες δομές.
Η διαβούλευση που υιοθέτησε η κυβέρνηση, μας δίνει την ευκαιρία να καταλήξουμε σε νέο σχέδιο-πλαίσιο που να υλοποιεί τα παραπάνω. Στη βάση αυτή καταθέτω τις παρακάτω προτάσεις για τον εμπλουτισμό της συζήτησης.
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΉΤΩΝ
ΚΡΑΤΟΣ-ΑΙΡΕΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-ΔΗΜΟΣ
Κράτος/ Επιτελικό/Ελεγκτικό/Εξισορρόπηση της Ανισότητας.
· Χάραξη οικονομικής πολιτικής.
· Στρατηγικές πολιτικές σε ορισμένους τομείς (τουρισμός/ναυτιλία/βιομηχανία κ.α.)
· Παιδεία με την στόχευση κεντρικών προγραμμάτων σπουδών.
· Πολιτικές και σχεδιασμός στον τομέα της Δημόσιας Τάξης.
· Δομές απονομής Δικαιοσύνης.
· Δομές υγείας σε τριτοβάθμια περίθαλψη- κεντρικός σχεδιασμός-κοινωνική ασφάλιση (Δομές μέχρι Κ.Υ στους Δήμους/περιφερειακά νοσοκομεία στην Περιφ. Αυτοδιοίκηση)- πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης.
· Εθνική Άμυνα.
· Σχεδιασμός και συντονισμός μεγάλων υποδομών περιβάλλοντος, μεταφορών κ.α.
Οι υπόλοιπες αρμοδιότητες πρέπει να εκχωρηθούν μεταξύ των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης με κριτήριο την αρχή της εγγύτητας όπου:
1. Η Π.Α/ση θα έχει προγραμματικό και αναπτυξιακό ρόλο σε επίπεδο μεγάλης γεωγραφικής ενότητας με κριτήρια και μέγεθος που να μπορεί να έχει αποτελεσματικότητα και δυνατότητα μεγέθυνσης του πλούτου και φυσικά εξάλειψης των εσωτερικών ανισοτήτων.
2. Οι ισχυροί Δήμοι πλέον να εξειδικεύουν και να εφαρμόζουν τις πολιτικές, τις οποίες θα επωφελούνται ατομικά και συλλογικά οι πολίτες με ταυτόχρονη όμως δυνατότητα συμμετοχής και ελέγχου.
3. Ειδικότερα για την Δωδεκάνησο να διασφαλισθεί ότι στη διαχείριση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας θα έχει πρωταρχικό ρόλο και δεν θα είναι θεατής έναντι οικονομικού ανταλλάγματος.
ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ
· Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων στα νησιά πρέπει να είναι μεγαλύτερη καθότι πολλές φορές στο νησί, ο μοναδικός αρμόδιος φορέας είναι ο Δήμος. Να εξεταστεί δηλαδή η εκχώρηση-συνυπευθυνότητα ακόμη και σε κρατικές λειτουργίες(π.χ υγεία τουλάχιστον η πρωτοβάθμια,).
· Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου δεν είναι μόνο οικονομική διαδικασία, αλλά υπηρεσία που πρέπει να συμμετέχει και ο νησιωτικός Δήμος.
· Λόγω διαφορετικών μεγεθών νησιών (μικρά-μεσαία-μεγάλα), αρμοδιότητες που δεν μπορούν να εκτελεστούν από τα νησιά/ΟΤΑ, λόγω μεγέθους, υποχρεωτικά να τις αναλαμβάνει ο κοντινότερος μεγάλος Δήμος με ανάλογη οικονομική ενίσχυση και υποχρέωση που θα ελέγχεται για την εφαρμογή της.
· Να δημιουργηθεί ειδικό τμήμα π.χ. στο ΤΕΙ Καλαμάτας ή στη σχολή Δημόσιας Διοίκησης του «πολύ-υπαλλήλου» ειδικά για τα μικρά νησιά ή τις απομακρυσμένες περιοχές καθότι λόγω μεγέθους πρέπει να ασχολείται με πολλά αντικείμενα
· Να δημιουργηθεί ειδικό ταμείο συνοχής για εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών σύγκλισης.
· Μόνιμη με ουσιαστικές αρμοδιότητες επιτροπή της Βουλής που θα υλοποιεί την εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος.
ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑΗ διασφάλιση της ενιαίας λειτουργίας στον νέο ισχυρό Δήμο με την ταυτόχρονη ελάχιστη εκπροσώπηση των υφιστάμενων Δήμων, πράγματι αποτελεί δύσκολο θέμα.
Με αυτές τις σκέψεις, καταθέτω τα παρακάτω.
· Ως εκλογικό σύστημα προτείνω την απλή αναλογική
· Η εκλογή του Δημάρχου να είναι ανεξάρτητη του Δημ. Συμβουλίου.;;;;;;
· Οι Δημ. Σύμβουλοι να διαχωρίζονται σε τοπικούς και ενιαίους από τους οποίους θα επιλέγονται οι θεματικοί Αντιδήμαρχοι.
· Ακόμη θα μπορούσε να εξετασθεί οι υποψηφιότητες δημ. συμβούλων να έχουν και θεματική ενασχόληση και μάλιστα ένας μικρός αριθμός δημ. συμβούλων να είναι με λίστα για να εξασφαλισθεί η συμμετοχή αναγνωρισμένου κύρους συμπολιτών μας. Γιατί αριστίνδην μόνο δήμαρχοι;;;;
· Το «όλοι για όλα» δεν αποδίδει στην τελική διαχείριση των θεμάτων.
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝΕπιτέλους όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως εργασιακής σχέσης ίσες ευκαιρίες συμμετοχής στα κοινά.(δημόσιοι υπάλληλοι του στενού κύκλου οι ευνοούμενοι , και οι υπόλοιποι…. στην μοίρα τους.)
Να ισχύει, όσοι εκλέγονται Δήμαρχοι-Αντιδήμαρχοι-Πρόεδροι Δημ. Συμβουλίων, για τον χρόνο της θητείας τους, να δικαιούνται ειδικής αδείας από την εργασία τους λόγω πλήρους απασχόλησης στο Δήμο και να λαμβάνουν τα αναλογούντα έξοδα παράστασης. Επίσης ο Δήμος να καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές συνολικά στο φορέα που ήταν προ της εκλογής τους ασφαλισμένοι, με πλήρη κάλυψη ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
Αυτό θα δώσει την δυνατότητα εκλογής και ενασχόλησης σε περισσότερο κόσμο και όχι μόνο στους δημοσίους υπαλλήλους. Το σημερινό σύστημα είναι άδικο, αντιφατικό και αλλοπρόσαλλο (άλλα ισχύουν στην ΝΑ, άλλα στους Δήμους, άλλα σε άλλα αιρετά όργανα).
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ/ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΙΠιστεύω πως ο τοπικός αντιδήμαρχος πρέπει να εκλέγεται μόνο από το Δημ. Διαμέρισμα και όχι από όλο το δήμο.. επιπλέον οι τοπικοί αντιδήμαρχοι μαζί με τους προέδρους των Τ.Σ να αποτελούν Διαμερισματικό Συμβούλιο συμπληρωμένο και με τους Δημ. Συμβούλους, που θα εκλεγούν στο ενιαίο κεντρικό Δημ. Συμβούλιο.
Να εκλέγει τη Διαμερισματική Δημαρχιακή Επιτροπή, η οποία θα έχει αρμοδιότητες όπως και η κεντρική Δημ. Επιτροπή, αλλά για θέματα τοπικά και μικρού ύψους έργα και δράσεις.
Τα παραπάνω βέβαια για να ισχύουν, προϋποθέτουν ξεχωριστό προϋπολογισμό που θα είναι ανάλογος των αναγκών αλλά και της υφιστάμενης οικονομικής κατάστασης των Δήμων.
Με αυτόν τον τρόπο θα γίνει πιο αποτελεσματική η εσωτερική αποκέντρωση στους υφιστάμενους Δήμους.
Θα είναι αντίθετο με την επιδίωξη της αποκέντρωσης στην νέα δομή σημερινοί Δήμοι και πολλοί από αυτούς με πλήρη επάρκεια, να μην έχουν αυτονομία εκτέλεσης τοπικών έργων και να περιμένουν από το «κέντρο» εγκρίσεις….και επιπλέον διαδικασίες περισσότερες των σημερινών.
Όσον αφορά τις αρμοδιότητες των προέδρων των Τ.Σ. μετά από εμπειρία 2 θητειών σε μεγάλο Καποδιστριακό Δήμο, προτείνω τα παρακάτω:
· Σε Δ.Δ. μέχρι 1000 κατοίκους, ένα (1) μέλος.
· Σε Δ.Δ. από 1000 μέχρι 5000 κατοίκους, τρία(3) μέλη.
· Σε Δ.Δ. πάνω από 5000 κατοίκους, πέντε(5) μέλη.
Το προτείνω αυτό καθότι ο πρόεδρος στα Δ.Δ πρέπει να μεταφέρει, και φροντίζει την επίλυση τοπικών θεμάτων, στον τοπικό Αντιδήμαρχο. Οι πάγιες προκαταβολές με τον ισχύον λογιστικό και ελεγκτικό σύστημα δεν μπορούν να εφαρμοστούν, πρέπει να απλοποιηθούν για να έχουμε αποτελεσματικότητα.
Ουσιαστικός θεσμός δημοκρατίας και συμμετοχής στα χωριά (ΔΔ/γειτονιές) είναι το συμβούλιο διαβούλευσης ή ας το ονομάσουμε Συνοικιακό Συμβούλιο όπου θα συμμετέχουν όλοι οι τοπικοί φορείς όπως εκκλ. επιτροπές, πολιτιστικοί/αθλητικοί σύλλογοι, αγροτικοί κτλ. Αυτοί ουσιαστικά με την λειτουργία τους, προσδιορίζουν την εξέλιξη του κάθε χωριού και ενισχύεται ο εθελοντισμός και η ουσιαστική δημοκρατική λειτουργία.
ΠΟΡΟΙ
· Στους ΚΑΠ να ονοματιστούν συγκεκριμένα ποσοστά φορολογικών εσόδων που εισπράττει σήμερα το κράτος (πχ 20% Φ.Ε +% ΣΤΟ ΦΠΑ+ ΤΕΛΗ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ+ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ + ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΟΚ, ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΚΛΠ). Θα πρέπει πέραν των ποσοστών που θα αποδίδονται στους ΟΤΑ και για να συμβάλλει η Τ.Α στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, να συνδεθεί και σε κάθε τόπο ξεχωριστό πριμ αναλόγως των φορολογικών εσόδων που εισφέρει η επί τόπου ΔΟΥ.
· Οι ίδιοι πόροι της Τ.Α και ιδιαίτερα σε βασικά τέλη όπως καθαριότητας/φωτισμού, ύδρευσης /αποχέτευσης, το κράτος να ορίζει όρια διακύμανσης καθότι σήμερα ισχύουν πολλές φορές διαφορετικά και με αδικαιολόγητες διακυμάνσεις.
· Η κατανομή όλων των πόρων στην Τ.Α (περιφέρεια-δήμοι), να γίνεται με κριτήρια διαφανή και μετρήσιμα, που να περιέχουν σύνθετες παραμέτρους. Πρέπει το πληθυσμιακό κριτήριο συνεχώς να μειώνεται υπέρ κριτηρίων αναπτυξιακών. Μην ξεχνάμε ότι η χώρα μας δεν είχε ποτέ αξιόπιστη απογραφή.
· Nα παραμείνουν τα οικονομικά πλεονεκτήματα στην Δωδεκάνησο( Φ.Ε 20%, μειωμένος Φ.Π.Α, βελτιωμένος ΔΗΦΟΔΩ.)
· Η κατανομή των επιχορηγήσεων από το κράτος να συναρτάται πέραν των βασικών και γενικών κριτηρίων και από την αξιολόγηση της εσωτερικής λειτουργίας των ΟΤΑ. Δηλαδή:
- Το κράτος να καθορίσει μέσα από αξιόπιστες μελέτες το άριστο μέγεθος οικονομικό και ανθρώπινο για κάθε Δήμο.
- Να επιβραβεύει την αξιοποίηση των ιδίων πόρων και όχι να κυριαρχεί πολλές φορές ο λαϊκισμός.
- Να συναρτάται η επιχορήγηση από την κάλυψη των ετήσιων στόχων (Δήμοι πλέον με προγραμματισμό και στόχους)
- Λογιστικό σύστημα (Διπλογραφικό, Αναλυτική Λογιστική, Κοστολόγηση σε όλο το φάσμα λειτουργίας της Τ.Α δηλ. να περιλαμβάνει και τις επιχειρήσεις).
- Η λογική πλέον σε πολλούς Δήμους ‘’όλα τζάμπα’’, να σταματήσει διότι και άδικη είναι και εις βάρος άλλων συνολικών υποδομών.
- Συμμετοχή στις δαπάνες από τους χρήστες.
- Όλα τα παραπάνω να προσδιορίζουν και τον βαθμό επιχορήγησης και συμμετοχής των Δήμων στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ/ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣΟ νέος ισχυρός Δήμος και η επίτευξη της καλύτερης εξυπηρέτησης του πολίτη, καθώς και η αποτελεσματικότερη και οικονομικά συμβατή επίλυση των προβλημάτων, απαιτεί νέα αντίληψη και νέες καινοτομίες στον τρόπο οργάνωσης/στελέχωσης/κατάρτισης των ΟΤΑ.
· Υποχρεωτική λειτουργία προγραμματισμού και αξιοποίησης χρηματοδοτικών πηγών.
· Υποχρεωτική και αξιόπιστη παρακολούθηση της ποιότητας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών.
· Έλεγχος και εποπτεία των δημοτικών δεσμεύσεων (ναι σε όλα?????)
· Επικοινωνία με τον πολίτη.
· Συστήματα εσωτερικών επιθεωρήσεων και ολικής ποιότητας.
Η αναγκαιότητα σε λειτουργία με τις παραπάνω διαδικασίες και στοχεύσεις, υποχρεωτικά μας οδηγεί σε άλλου τύπου εργασιακές σχέσεις και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
· Αποτελεσματικό, διαφανές και αξιόπιστο σύστημα προσλήψεων.
· Σύγχρονη και συνεχής κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού.
· Σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης-αποδοτικότητας και προαγωγών των Δημ. Υπαλλήλων (το σημερινό σύστημα βαθμολόγησης και λειτουργίας των υπηρεσιακών συμβουλίων κάθε άλλο παρά συμβάλλει στα παραπάνω, με ευθύνη όλων).
· Κατάρτιση για κάθε Δήμο Ο.Ε.Υ που θα απαντούν αξιόπιστα στις πραγματικές ανάγκες και όχι μόνο στην ευελιξία παρεμβάσεων.
· Απαραίτητο στοιχείο κάθε θέσης εργασίας η σαφής περιγραφή της κ η ευθύνη αυτού που την αναλαμβάνει.
· Οριοθέτηση με σαφήνεια του προσωπικού μόνιμου και εποχιακού (όχι στη συνεχή ομηρία εργαζομένων με διάφορες μορφές και σχέσεις εργασίας).
Καμία μεταρρύθμιση δεν θα είναι ουσιαστική αν δεν παρεμβαίνει στον βασικό της παράγοντα που είναι το ανθρώπινο δυναμικό.
ΘΕΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ -ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Η Τ.Α Η ΙΔΙΑ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ
· Νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ, σύγχρονο, σαφές και αποτελεσματικό (όχι στον λαβύρινθο νόμων, διατάξεων και ελέγχων).
· Ναι, στον συνήγορο του πολίτη και επιχειρήσεων.
· Διαχωρισμός πλέον της υπηρεσιακής ευθύνης τήρησης των νόμων από την αιρετή εξουσία.
· Υποχρεωτική κατάρτιση των αιρετών και περιοδική αξιολόγηση. Η αντίληψη ότι όλοι οι αιρετοί είναι για όλα αποδείχθηκε καταστροφική πολλές φορές( σχολή Αιρετών)
· Δημοσιοποίηση όλων των πράξεων και αποφάσεων.
· Μόνιμος προληπτικός έλεγχος όλων των δαπανών όσον αφορά την νομιμότητα και όχι την σκοπιμότητα.
«Αποκέντρωση με Αυτοδιοίκηση». Οι κατατεθειμένες από την κυβέρνηση προτάσεις σε πρώτη εκτίμηση, αναγνωρίζονται από όλους ως άτολμες και περικλείουν τον κίνδυνο ισχυροποίησης του κράτους με νέες δομές.
Η διαβούλευση που υιοθέτησε η κυβέρνηση, μας δίνει την ευκαιρία να καταλήξουμε σε νέο σχέδιο-πλαίσιο που να υλοποιεί τα παραπάνω. Στη βάση αυτή καταθέτω τις παρακάτω προτάσεις για τον εμπλουτισμό της συζήτησης.
ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΉΤΩΝ
ΚΡΑΤΟΣ-ΑΙΡΕΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ-ΔΗΜΟΣ
Κράτος/ Επιτελικό/Ελεγκτικό/Εξισορρόπηση της Ανισότητας.
· Χάραξη οικονομικής πολιτικής.
· Στρατηγικές πολιτικές σε ορισμένους τομείς (τουρισμός/ναυτιλία/βιομηχανία κ.α.)
· Παιδεία με την στόχευση κεντρικών προγραμμάτων σπουδών.
· Πολιτικές και σχεδιασμός στον τομέα της Δημόσιας Τάξης.
· Δομές απονομής Δικαιοσύνης.
· Δομές υγείας σε τριτοβάθμια περίθαλψη- κεντρικός σχεδιασμός-κοινωνική ασφάλιση (Δομές μέχρι Κ.Υ στους Δήμους/περιφερειακά νοσοκομεία στην Περιφ. Αυτοδιοίκηση)- πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης.
· Εθνική Άμυνα.
· Σχεδιασμός και συντονισμός μεγάλων υποδομών περιβάλλοντος, μεταφορών κ.α.
Οι υπόλοιπες αρμοδιότητες πρέπει να εκχωρηθούν μεταξύ των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης με κριτήριο την αρχή της εγγύτητας όπου:
1. Η Π.Α/ση θα έχει προγραμματικό και αναπτυξιακό ρόλο σε επίπεδο μεγάλης γεωγραφικής ενότητας με κριτήρια και μέγεθος που να μπορεί να έχει αποτελεσματικότητα και δυνατότητα μεγέθυνσης του πλούτου και φυσικά εξάλειψης των εσωτερικών ανισοτήτων.
2. Οι ισχυροί Δήμοι πλέον να εξειδικεύουν και να εφαρμόζουν τις πολιτικές, τις οποίες θα επωφελούνται ατομικά και συλλογικά οι πολίτες με ταυτόχρονη όμως δυνατότητα συμμετοχής και ελέγχου.
3. Ειδικότερα για την Δωδεκάνησο να διασφαλισθεί ότι στη διαχείριση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας θα έχει πρωταρχικό ρόλο και δεν θα είναι θεατής έναντι οικονομικού ανταλλάγματος.
ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ
· Η εκχώρηση αρμοδιοτήτων στα νησιά πρέπει να είναι μεγαλύτερη καθότι πολλές φορές στο νησί, ο μοναδικός αρμόδιος φορέας είναι ο Δήμος. Να εξεταστεί δηλαδή η εκχώρηση-συνυπευθυνότητα ακόμη και σε κρατικές λειτουργίες(π.χ υγεία τουλάχιστον η πρωτοβάθμια,).
· Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου δεν είναι μόνο οικονομική διαδικασία, αλλά υπηρεσία που πρέπει να συμμετέχει και ο νησιωτικός Δήμος.
· Λόγω διαφορετικών μεγεθών νησιών (μικρά-μεσαία-μεγάλα), αρμοδιότητες που δεν μπορούν να εκτελεστούν από τα νησιά/ΟΤΑ, λόγω μεγέθους, υποχρεωτικά να τις αναλαμβάνει ο κοντινότερος μεγάλος Δήμος με ανάλογη οικονομική ενίσχυση και υποχρέωση που θα ελέγχεται για την εφαρμογή της.
· Να δημιουργηθεί ειδικό τμήμα π.χ. στο ΤΕΙ Καλαμάτας ή στη σχολή Δημόσιας Διοίκησης του «πολύ-υπαλλήλου» ειδικά για τα μικρά νησιά ή τις απομακρυσμένες περιοχές καθότι λόγω μεγέθους πρέπει να ασχολείται με πολλά αντικείμενα
· Να δημιουργηθεί ειδικό ταμείο συνοχής για εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών σύγκλισης.
· Μόνιμη με ουσιαστικές αρμοδιότητες επιτροπή της Βουλής που θα υλοποιεί την εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος.
ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑΗ διασφάλιση της ενιαίας λειτουργίας στον νέο ισχυρό Δήμο με την ταυτόχρονη ελάχιστη εκπροσώπηση των υφιστάμενων Δήμων, πράγματι αποτελεί δύσκολο θέμα.
Με αυτές τις σκέψεις, καταθέτω τα παρακάτω.
· Ως εκλογικό σύστημα προτείνω την απλή αναλογική
· Η εκλογή του Δημάρχου να είναι ανεξάρτητη του Δημ. Συμβουλίου.;;;;;;
· Οι Δημ. Σύμβουλοι να διαχωρίζονται σε τοπικούς και ενιαίους από τους οποίους θα επιλέγονται οι θεματικοί Αντιδήμαρχοι.
· Ακόμη θα μπορούσε να εξετασθεί οι υποψηφιότητες δημ. συμβούλων να έχουν και θεματική ενασχόληση και μάλιστα ένας μικρός αριθμός δημ. συμβούλων να είναι με λίστα για να εξασφαλισθεί η συμμετοχή αναγνωρισμένου κύρους συμπολιτών μας. Γιατί αριστίνδην μόνο δήμαρχοι;;;;
· Το «όλοι για όλα» δεν αποδίδει στην τελική διαχείριση των θεμάτων.
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ ΑΙΡΕΤΩΝΕπιτέλους όλοι οι πολίτες, ανεξαρτήτως εργασιακής σχέσης ίσες ευκαιρίες συμμετοχής στα κοινά.(δημόσιοι υπάλληλοι του στενού κύκλου οι ευνοούμενοι , και οι υπόλοιποι…. στην μοίρα τους.)
Να ισχύει, όσοι εκλέγονται Δήμαρχοι-Αντιδήμαρχοι-Πρόεδροι Δημ. Συμβουλίων, για τον χρόνο της θητείας τους, να δικαιούνται ειδικής αδείας από την εργασία τους λόγω πλήρους απασχόλησης στο Δήμο και να λαμβάνουν τα αναλογούντα έξοδα παράστασης. Επίσης ο Δήμος να καταβάλλει τις ασφαλιστικές εισφορές συνολικά στο φορέα που ήταν προ της εκλογής τους ασφαλισμένοι, με πλήρη κάλυψη ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
Αυτό θα δώσει την δυνατότητα εκλογής και ενασχόλησης σε περισσότερο κόσμο και όχι μόνο στους δημοσίους υπαλλήλους. Το σημερινό σύστημα είναι άδικο, αντιφατικό και αλλοπρόσαλλο (άλλα ισχύουν στην ΝΑ, άλλα στους Δήμους, άλλα σε άλλα αιρετά όργανα).
ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΣ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΟΣ/ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΙΠιστεύω πως ο τοπικός αντιδήμαρχος πρέπει να εκλέγεται μόνο από το Δημ. Διαμέρισμα και όχι από όλο το δήμο.. επιπλέον οι τοπικοί αντιδήμαρχοι μαζί με τους προέδρους των Τ.Σ να αποτελούν Διαμερισματικό Συμβούλιο συμπληρωμένο και με τους Δημ. Συμβούλους, που θα εκλεγούν στο ενιαίο κεντρικό Δημ. Συμβούλιο.
Να εκλέγει τη Διαμερισματική Δημαρχιακή Επιτροπή, η οποία θα έχει αρμοδιότητες όπως και η κεντρική Δημ. Επιτροπή, αλλά για θέματα τοπικά και μικρού ύψους έργα και δράσεις.
Τα παραπάνω βέβαια για να ισχύουν, προϋποθέτουν ξεχωριστό προϋπολογισμό που θα είναι ανάλογος των αναγκών αλλά και της υφιστάμενης οικονομικής κατάστασης των Δήμων.
Με αυτόν τον τρόπο θα γίνει πιο αποτελεσματική η εσωτερική αποκέντρωση στους υφιστάμενους Δήμους.
Θα είναι αντίθετο με την επιδίωξη της αποκέντρωσης στην νέα δομή σημερινοί Δήμοι και πολλοί από αυτούς με πλήρη επάρκεια, να μην έχουν αυτονομία εκτέλεσης τοπικών έργων και να περιμένουν από το «κέντρο» εγκρίσεις….και επιπλέον διαδικασίες περισσότερες των σημερινών.
Όσον αφορά τις αρμοδιότητες των προέδρων των Τ.Σ. μετά από εμπειρία 2 θητειών σε μεγάλο Καποδιστριακό Δήμο, προτείνω τα παρακάτω:
· Σε Δ.Δ. μέχρι 1000 κατοίκους, ένα (1) μέλος.
· Σε Δ.Δ. από 1000 μέχρι 5000 κατοίκους, τρία(3) μέλη.
· Σε Δ.Δ. πάνω από 5000 κατοίκους, πέντε(5) μέλη.
Το προτείνω αυτό καθότι ο πρόεδρος στα Δ.Δ πρέπει να μεταφέρει, και φροντίζει την επίλυση τοπικών θεμάτων, στον τοπικό Αντιδήμαρχο. Οι πάγιες προκαταβολές με τον ισχύον λογιστικό και ελεγκτικό σύστημα δεν μπορούν να εφαρμοστούν, πρέπει να απλοποιηθούν για να έχουμε αποτελεσματικότητα.
Ουσιαστικός θεσμός δημοκρατίας και συμμετοχής στα χωριά (ΔΔ/γειτονιές) είναι το συμβούλιο διαβούλευσης ή ας το ονομάσουμε Συνοικιακό Συμβούλιο όπου θα συμμετέχουν όλοι οι τοπικοί φορείς όπως εκκλ. επιτροπές, πολιτιστικοί/αθλητικοί σύλλογοι, αγροτικοί κτλ. Αυτοί ουσιαστικά με την λειτουργία τους, προσδιορίζουν την εξέλιξη του κάθε χωριού και ενισχύεται ο εθελοντισμός και η ουσιαστική δημοκρατική λειτουργία.
ΠΟΡΟΙ
· Στους ΚΑΠ να ονοματιστούν συγκεκριμένα ποσοστά φορολογικών εσόδων που εισπράττει σήμερα το κράτος (πχ 20% Φ.Ε +% ΣΤΟ ΦΠΑ+ ΤΕΛΗ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ+ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ + ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΟΚ, ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ ΚΛΠ). Θα πρέπει πέραν των ποσοστών που θα αποδίδονται στους ΟΤΑ και για να συμβάλλει η Τ.Α στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, να συνδεθεί και σε κάθε τόπο ξεχωριστό πριμ αναλόγως των φορολογικών εσόδων που εισφέρει η επί τόπου ΔΟΥ.
· Οι ίδιοι πόροι της Τ.Α και ιδιαίτερα σε βασικά τέλη όπως καθαριότητας/φωτισμού, ύδρευσης /αποχέτευσης, το κράτος να ορίζει όρια διακύμανσης καθότι σήμερα ισχύουν πολλές φορές διαφορετικά και με αδικαιολόγητες διακυμάνσεις.
· Η κατανομή όλων των πόρων στην Τ.Α (περιφέρεια-δήμοι), να γίνεται με κριτήρια διαφανή και μετρήσιμα, που να περιέχουν σύνθετες παραμέτρους. Πρέπει το πληθυσμιακό κριτήριο συνεχώς να μειώνεται υπέρ κριτηρίων αναπτυξιακών. Μην ξεχνάμε ότι η χώρα μας δεν είχε ποτέ αξιόπιστη απογραφή.
· Nα παραμείνουν τα οικονομικά πλεονεκτήματα στην Δωδεκάνησο( Φ.Ε 20%, μειωμένος Φ.Π.Α, βελτιωμένος ΔΗΦΟΔΩ.)
· Η κατανομή των επιχορηγήσεων από το κράτος να συναρτάται πέραν των βασικών και γενικών κριτηρίων και από την αξιολόγηση της εσωτερικής λειτουργίας των ΟΤΑ. Δηλαδή:
- Το κράτος να καθορίσει μέσα από αξιόπιστες μελέτες το άριστο μέγεθος οικονομικό και ανθρώπινο για κάθε Δήμο.
- Να επιβραβεύει την αξιοποίηση των ιδίων πόρων και όχι να κυριαρχεί πολλές φορές ο λαϊκισμός.
- Να συναρτάται η επιχορήγηση από την κάλυψη των ετήσιων στόχων (Δήμοι πλέον με προγραμματισμό και στόχους)
- Λογιστικό σύστημα (Διπλογραφικό, Αναλυτική Λογιστική, Κοστολόγηση σε όλο το φάσμα λειτουργίας της Τ.Α δηλ. να περιλαμβάνει και τις επιχειρήσεις).
- Η λογική πλέον σε πολλούς Δήμους ‘’όλα τζάμπα’’, να σταματήσει διότι και άδικη είναι και εις βάρος άλλων συνολικών υποδομών.
- Συμμετοχή στις δαπάνες από τους χρήστες.
- Όλα τα παραπάνω να προσδιορίζουν και τον βαθμό επιχορήγησης και συμμετοχής των Δήμων στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ/ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣΟ νέος ισχυρός Δήμος και η επίτευξη της καλύτερης εξυπηρέτησης του πολίτη, καθώς και η αποτελεσματικότερη και οικονομικά συμβατή επίλυση των προβλημάτων, απαιτεί νέα αντίληψη και νέες καινοτομίες στον τρόπο οργάνωσης/στελέχωσης/κατάρτισης των ΟΤΑ.
· Υποχρεωτική λειτουργία προγραμματισμού και αξιοποίησης χρηματοδοτικών πηγών.
· Υποχρεωτική και αξιόπιστη παρακολούθηση της ποιότητας και αποδοτικότητας των υπηρεσιών.
· Έλεγχος και εποπτεία των δημοτικών δεσμεύσεων (ναι σε όλα?????)
· Επικοινωνία με τον πολίτη.
· Συστήματα εσωτερικών επιθεωρήσεων και ολικής ποιότητας.
Η αναγκαιότητα σε λειτουργία με τις παραπάνω διαδικασίες και στοχεύσεις, υποχρεωτικά μας οδηγεί σε άλλου τύπου εργασιακές σχέσεις και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
· Αποτελεσματικό, διαφανές και αξιόπιστο σύστημα προσλήψεων.
· Σύγχρονη και συνεχής κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού.
· Σύγχρονο και αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης-αποδοτικότητας και προαγωγών των Δημ. Υπαλλήλων (το σημερινό σύστημα βαθμολόγησης και λειτουργίας των υπηρεσιακών συμβουλίων κάθε άλλο παρά συμβάλλει στα παραπάνω, με ευθύνη όλων).
· Κατάρτιση για κάθε Δήμο Ο.Ε.Υ που θα απαντούν αξιόπιστα στις πραγματικές ανάγκες και όχι μόνο στην ευελιξία παρεμβάσεων.
· Απαραίτητο στοιχείο κάθε θέσης εργασίας η σαφής περιγραφή της κ η ευθύνη αυτού που την αναλαμβάνει.
· Οριοθέτηση με σαφήνεια του προσωπικού μόνιμου και εποχιακού (όχι στη συνεχή ομηρία εργαζομένων με διάφορες μορφές και σχέσεις εργασίας).
Καμία μεταρρύθμιση δεν θα είναι ουσιαστική αν δεν παρεμβαίνει στον βασικό της παράγοντα που είναι το ανθρώπινο δυναμικό.
ΘΕΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ -ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ-ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ
Η Τ.Α Η ΙΔΙΑ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ
· Νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ, σύγχρονο, σαφές και αποτελεσματικό (όχι στον λαβύρινθο νόμων, διατάξεων και ελέγχων).
· Ναι, στον συνήγορο του πολίτη και επιχειρήσεων.
· Διαχωρισμός πλέον της υπηρεσιακής ευθύνης τήρησης των νόμων από την αιρετή εξουσία.
· Υποχρεωτική κατάρτιση των αιρετών και περιοδική αξιολόγηση. Η αντίληψη ότι όλοι οι αιρετοί είναι για όλα αποδείχθηκε καταστροφική πολλές φορές( σχολή Αιρετών)
· Δημοσιοποίηση όλων των πράξεων και αποφάσεων.
· Μόνιμος προληπτικός έλεγχος όλων των δαπανών όσον αφορά την νομιμότητα και όχι την σκοπιμότητα.
Τακτικός κατασταλτικός έλεγχος και όχι σε ομηρία των αιρετών και υπολόγων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου