Ενδιαφέρουσα πηγή πληροφοριών η διδακτορική διατριβή του κυρίου Ιωάννη Χ Παπαχριστοδουλου με θέμα "Συμβολή στην ιστορική και αρχαιολογική έρευνα των Δήμων της αρχαίας Ροδιακής Πολιτείας" Ι. ΙΑΛΥΣΙΑ: έκδοση 1983 .Μας ενημερώνει οτι
τίποτε δεν είναι γνωστό για την τύχη του χώρου στο μεσαίωνα και στους κατοπινούς αιώνες έως το 1843 που ο Ross ξαναβρήκε τα χαμένα ίχνη και έκαμε το ιερό και τη λατρεία του Απόλλωνα γνωστά στη αρχαιολογική επιστήμη. Σημαντική λεπτομέρεια είναι οτι ο Ross το 1843 ανέβηκε την ανηφόρα του χωριού Θεολόγου,δίπλα στη γραμυθια Του στο μικρό ναο του Αγίου Σπυρίδωνα στη είσοδο της πόρτας ως παρασταδα ( ερμηνεία wiktionary επιμήκεις όρθιες ξύλινες ή μαρμάρινες κατασκευές εκατέρωθεν της θύρας ) βλέπει οτι είχαν τοποθετηθεί οι μαρμάρινες επιγραφές οι IG 730 και IG 731 όπου και αντιγράφονται μετά τον Ross και απο τον Hiller το 1892. Ειναι διαθέσιμες επιγραφικες πληροφορίες για την αίγλη του ιερου Ερεθιμιου Απόλλωνα κυρίως κατά τους ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους.
Απο τα παραπάνω μπορούμε να υποθέσουμε ότι με το γκρέμισμα του μικρού ναού του Αγίου Σπυρίδωνα το 1934 το μεν ξυλόγλυπτο τέμπλο χαρίζεται στον ναο του Άγιου Παντελεήμονα στη παλιά πόλη οι δε μαρμάρινες επιγραφές IG 730 και IG 731 παραδίδονται στο Ιταλικό αρχαιολογικό μουσείο.Η ανάγνωση και ερμηνεία των επιγραφών προϋποθέτει σε τοπογραφικό επίπεδο , αναζήτηση σε ανασκαφική έρευνα, ιερού ναού η το ιεροθυτειο . Η τέλεση αθλητικών αγώνων προϋποθέτει επίσης την ύπαρξη ενός σταδίου και ίσως ενός Ιπποδρόμου στη περιοχή.
Οι πληροφορίες στη σελίδα 114 αφορούν την επιγραφή IG 731 "για την διοικητική οργάνωση του ιερού του Ερεθυμιου Απόλλωνα και των σχετικών εορτών,μνημονευονται 3 επισταται,1 γραμματέας ιεροφυλακων,1 επίσκοπος,6 ιεροποιοι,1 ταμίας,1 υπογραμματευς ιεροφυλακων,(πραγματικο κράτος εν κράτει οπως παρατηρεί ο Hiller).Η σημαντική αυτή επιγραφή χύνει νεο φως στις δραστηριότητες του ιερού σε μια πρώιμη σχετικά περίοδο δηλαδή στον 3ο πιθανότατα αιώνα π.Χ. Απο αυτή μαθαίνουμε για πρώτη φορά την ύπαρξη "μεγαλων Ερεθιμιων",δηλαδή ενός περιοδικού μεγάλου εορτασμού που προϋποθέτει και την ύπαρξη κανονικών η μικρών Ερεθιμιων. Μαθαίνουμε επίσης πολλές λεπτομέρειες για τους αγώνες που ηταν παρροδιακοι και συμμετείχαν σε αυτούς εκτός από Ροδιους πολίτες και πολλοί ξένοι. Μνημονευονται αγώνες θυμελικοί( ραψωδών, κιθαριστών,αυλωδων,κυθαρωδων,κηρυκων, σαλπικτων) και γυμνικοι ( λαμπαδηδρομια,μακρος δρόμος,δολιχος,στάδιο, πενταθλο,δίαυλος αγών ιππιος,πάλη,πυγμή,παγκρατιο).Στους αγώνες συμμετέχουν διάφορες κατηγορίες ηλικιών (παίδες,παίδες ανηβοι,αγενιοι,έφηβοι άνδρες)."
Ενώ η επιγραφή IG 730 ειναι κατάλογος "που διασώζει 28 ονόματα ιερέων από το 63/62 ως το 36/35 π.Χ. ...Το όνομα του ιερέα συνοδεύεται συνήθως από το όνομα μιας εορτής που ειχε συμπέσει την ίδια χρονιά. Πιστεύεται η "παναγυρις" της επιγραφής είναι η γιορτή των Ερεθιμιων,ίσως των "μεγαλων Ερεθιμιων" του καταλόγου των νικητών. Η παναγυρις μνημονεύεται κάθε δεύτερο χρόνο ως το έτος 59-58 π.Χ. Ακολουθεί ένα μεγάλο κενό ως το 42-41π.Χ. που μνημονεύονται " η παναγυρις μετά τον πόλεμο ".Η παναγυρις επαναλαμβάνεται σε δυο χρονια 40-39 π.Χ. και για τελευταία φορά μνημονεύεται το 36-35 π.Χ. τελευταιο έτος του καταλόγου .
Φαίνεται οτι έκτακτα περιστατικά δεν επέτρεψαν στη δειαρκεια του 1ου αιώνα π.Χ σε μεγαλύτερα η μικρότερα χρονικά διαστήματα την τέλεση της εορτής που κανονικά θα γινόταν κάθε δύο χρόνια. Την παρροδιακη και ευρύτερη σημασία του ιερού μαρτυρούν τα αναθήματα και οι τιμές σε πρόσωπα που προέρχονται απο διάφορα σημεία του ροδιακου κράτους. Η δραστηριότητα του ιερού και των Ερεθιμιαζοντων παρακολουθείται απο τις επιγραφές και στους ρωμαϊκούς αυτοκρατορικούς χρόνους. Στη λατρεία και το ιερό έδωσε πιθανότητα τέλος η επικράτηση του χριστιανισμού στη θέση ενος κτίσματος του ιερού είναι πιθανό οτι κτίστηκε μια παλαιοχριστιανική εκκλησία. Η λήψη φωτογραφιών του αρχαιολογικού χώρου από την Despina Konstantinou
Από Seva Nikolikou: https://www.facebook.com/seva.nikolikou/posts/3303030079750610
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου