Ο πρώην Καθολικός Ναός του Αγίου Ιωάννη και νυν Ορθόδοξος Καθεδρικός Ναός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Μανδράκι αποτελεί την ανοικοδόμηση του παλαιού μοναστηριακού Ναού των Ιπποτών που είχε καταστραφεί το 1856, από την έκρηξη μεγάλης ποσότητας πυρίτιδας, ξεχασμένης στα υπόγεια του από τους ιπποτικούς χρόνους.
Όπως παρατηρεί ο Lojacono το εμβαδομετρικό σχέδιο σχηματίζει ένα λατινικό σταυρό. Η διαπλάτυνση του πρεσβυτερίου και η προσθήκη παρεκκλησίων ανάγονται σε μεταγενέστερες εποχές.
Στη δεξιά πλευρά της Εκκλησίας κατασκευάστηκε στοά για τη φύλαξη των σαρκοφάγων των Μεγάλων Μαγίστρων η οποία συμπεριλαμβάνει ένα τετράγωνο καμπαναριό με ολοφάνερη βενετική επιρροή αμφότερα σχεδιασμένα από τον Di Fausto. Στο κέντρο της τριγωνικής αυλής κατασκευάστηκε ένα κυκλικό βαπτιστήριο με σχέδια του Petracco για τον οποίο ένα άρθρο της 22ας Οκτωβρίου του 1930 της εφημερίδας Messaggerο di Rodi αναφέρει ότι «ενώνει αρμονικά τις απαλές γραμμές του γοτθικου ιπποτικού ρυθμού με τον μεγαλοπρεπή δακτύλιο ενός ανατολικού ρυθμού θόλου, υποστηριζόμενου από οκτώ αρχαίες μαρμάρινες κολόνες με εξίσου αρχαία κιονόκρανα διακοσμημένα με άνθινα μοτίβα παλαιοχριστιανικής επιρροής.
Ο θόλος που μετεωρίζεται πάνω από οκτώ στρογγυλεμένες σπείρες, δέν στηρίζεται απευθείας στα κιονόκρανα, αλλά με την παρεμβολή όμορφων κάνιστρων σκαμμένων σε κόγχη, πλαισιωμένων το καθένα από δύο ελικοειδή κολονάκια που τονίζουν τον ιερό χαρακτήρα του κτιρίου.
Τα άκρα των σπειρών καταλήγουν με το εραλδικό και διακοσμητικό μοτίβο του βότρυος.
Ο θόλος είναι από τσιμέντο, τα ενδιάμεσα στοιχεία, όπως το κράσπεδο, είναι από συμπαγή πέτρα από τα λατομεία των Κοσκινού, με μια ζεστή ερυθρωπή πατίνα.
Το διάστημα μεταξύ των στηλών θα κλειστεί από καλλιτεχνικά κάγκελα από σφυρήλατο σίδερο και κρύσταλλο, έργο του Boselli».
To εβδομαδιαίο περιοδικό Sacra Rhodus σχολιάζει: «Μια χαρακτηριστική νότα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη αποτελεί ο σφόνδυλος του κομψού θόλου, ο οποίος, αντί να στηρίζεται, όπως συνήθως, πάνω στις αψίδες, στηρίζεται αντίθετα σε πέτρινα αετώματα με διακοσμητικά μοτίβα ανυψωμένα ανάμεσα στις κολόνες».
Το βαπτιστήριο, με ψηφιδωτό δάπεδο, ολοκληρώθηκε αργότερα με τα μπρούτζινα αγάλματα που αναπαραστούν τις κύριες και τις θεολογικές αρετές: η Πίστη, η Ελπίδα, και η Φιλανθρωπία είναι αντίγραφα έργων του Donatello (βαπτιστήριο του Αγίου Ιωάννη, Σιέννα), οι άλλες του μαθητή του, Giovanni di Turino. Τα αγάλματα, χυτά από την εταιρεία Lagana της Νάπολης, ειδικευμένης στις καλλιτεχνικές αναπαραγωγές, ήταν τοποθετημένα στις ειδικά προπαρασκευασμένες κόγχες, σήμερα δε φυλάσσονται στο Επισκοπείο.
Ο Ναός αποδόθηκε στην Ορθόδοξη Εκκλησία μετά την Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου, εγκαινιάστηκε από τον Μητροπολίτη Τιμόθεο (Ευαγγελινίδη) και προσαρμόστηκε εσωτερικά στις ανάγκες της Ορθόδοξης λατρείας. Αγιογραφήθηκε στα χρόνια του Μητροπολίτη Ρόδου Σπυρίδωνος από τους αγιογράφους Φώτη Κοντογλου και Ιωάννη Τερζή και διακοσμήθηκε με μαρμάρινα γλυπτά (τέμπλο, αρχιερατικός θρόνος, προσκυνητάρια) από του αδελφούς Σκαρή.
Μεταξύ των ετών 2006-2010 ο Ναός και ο περιβάλλον χώρος ανακαινίστηκαν και εξωραϊστηκαν.
Πηγή κειμένου: http://www.imr.gr/
Φωτογραφίες: Ρουβήμ (ΡΟΔΟΣυλλέκτης)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου