Ταυτότητα Ιεράς Μονής
|
|
Νομός:
|
Δωδεκανήσου
|
Περιοχή:
|
Θάρρι,
Λάερμα, Ρόδος
|
Ονομασία Μονής:
|
Ιερά
Μονή Αρχαγγέλου Μιχαήλ
|
Χρονολόγηση:
|
12ος/13ος αιώνας
|
Περίοδος:
|
Υστεροβυζαντινή
|
Γιορτάζει:
|
8 Νοεμβρίου και 21 Μαΐου
|
Φορέας Προστασίας:
|
Εφορεία Αρχαιοτήτων
Δωδεκανήσου
|
Τηλέφωνο επικοινωνίας:
|
22440-61467, 22440-61460
|
Ωράριο Επισκεψιμότητας:
|
8:00-18:00
|
Διεύθυνση:
|
Θάρρι, Λάερμα, Ρόδος
|
Ιστορικά
Στοιχεία
Ιστορία Μονής
Στο εσωτερικό του νησιού, σε
απόσταση 64χλμ. από την πρωτεύουσα και νοτιοδυτικά του χωριού Λάερμα πάνω σε
κατάφυτο λόφο, βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα χριστιανικά προσκυνήματα της
Ρόδου, η Ιερά Μονή Θαρ(ρ)ίου ή Ιερά Μονή του Αρχάγγελου Μιχαήλ του Θαρ(ρ)ινού ή
Θαρ(ρ)ενού.
Όσον αφορά στην ετυμολογία της
λέξεως Θάρ(ρ)ι, υπάρχουν διάφορες εκδοχές, εκ των οποίων τρεις είναι οι
επικρατέστερες: α) είναι προελληνική, όπως αρκετά τοπωνύμια της Ρόδου που
σχετίζονται συνήθως με αρχαίες
θέσεις, β) αποτελεί εξέλιξη της λέξης λιθάρι,
ερμηνεία που συνδέεται με την ύπαρξη δύο μεγαλιθικών μνημείων τύπου menhir και
dolmen στα βορειοδυτικά της μονής, και γ) προέρχεται από την προστακτική του
ενεστώτα του αρχαίου ρήματος θαρρῶ/θαρσῶ<θάρρει (= έχε θάρρος). Ως εκ τούτου,
οι γραφές Θάρρι και Θάρι θεωρούνται εξίσου ορθές ανάλογα με τη εκδοχή που
δέχεται κανείς.
Από το βυζαντινό μοναστηριακό
συγκρότημα σώζεται μόνο το καθολικό. Ο ναός υπέστη αλλεπάλληλες επεμβάσεις στο
πλαίσιο μετασκευών, με δραστικότερες αυτές του 12ου ή
των αρχών του 13ου αι.
που παραποίησαν την αρχική μορφή της υφιστάμενης δρομικής ξυλόστεγης βασιλικής
ανεγερμένης κατά τον 8ο–9ο αι. Το καθολικό σήμερα ακολουθεί τον αρχιτεκτονικό
τύπο του ελεύθερου σταυρού με τρούλο με εγγεγραμμένο το βραχύ ανατολικό σκέλος
και εκτεταμένο το δυτικό.
Κατά μήκος της βόρειας πλευράς
του προαυλίου εκτείνεται ισόγειο βοηθητικό οίκημα, το οποίο επεκτάθηκε βόρεια
και σήμερα στεγάζει το ηγουμενείο, το αρχονταρίκι και τον ομώνυμο
ραδιοτηλεοπτικό σταθμό της μονής, ο οποίος αποτελεί την πνευματική φωνή των
Δωδεκανήσων και προβάλλει στα μέγιστα την
Ο ναός του Αρχαγγέλου είναι
κατάγραφος με αγιογραφίες που χρονολογούνται από τον 12ο έως τον 18ο αι.
Πρόκειται για ένα από τα σπάνια δείγματα τοιχογραφικού παλίμψηστου στο νησί
που
σε συνάρτηση με τις επεμβάσεις στις κτιριακές υποδομές τεκμηριώνεται η ροή των
λατρευτικών πρακτικών, ενώ παράλληλα επιβεβαιώνονται τα ιστορικά τεκταινόμενα
που λαμβάνουν χώρα στη Ρόδο, στην Κωνσταντινούπολη και στη Νίκαια της Μικράς
Ασίας.
Από τα αλλεπάλληλα στρώματα
τοιχογράφησης, το παλαιότερο αντιστοιχεί στην ανεικονική διακόσμηση της άλλοτε
ξυλόστεγης εκκλησίας και εντοπίζεται κυρίως στα εγκλωβισμένα σπαράγματα των
τοιχογραφιών στα ανατολικά του ναού. Στην επόμενη φάση, χρονολογούμενη στα τέλη
του 12ου αι,. ανήκουν τοιχογραφίες
που εντοπίστηκαν εντός του Ιερού Βήματος και
αποτοιχίστηκαν το 1971 για να φυλαχθούν στο Βυζαντινό Μουσείο της Ρόδου.
Η τέταρτη περίοδος
αγιογράφησης του ναού αποτελεί την τελευταία της βυζαντινής εποχής,
χρονολογούμενη στον 14ο αι και εντοπίζεται στο χώρο του ιερού. Ιδιαίτερου
ενδιαφέροντος είναι η έφιππη μορφή δρακοντοκτόνου αγίου, πιθανόν του Αγίου
Γεωργίου, τόσο ως προς την επιλογή της στάσης αναβάτη και αλόγου, όσο και ως
προς τις επιμέρους εικονογραφικές λεπτομέρειες με τις οποίες αποδίδεται το
άλογο.
Ακολουθεί ο τοιχογραφικός
διάκοσμος της πρώτης μεταβυζαντινής εποχής, χρονολογημένος εν γένει στον 16ο
αι. και κατά περίπτωση στο 1506, που εντοπίζεται στο χώρο του Ιερού Βήματος και
στη βόρεια κεραία του ναού. Η αγιογράφηση της επόμενης ζωγραφικής φάσης
τοποθετείται στα 1624 και εκτείνεται στο σύνολο του ναού, ενώ η τελευταία
χρονολογούμενη στον 18ο αι. περιορίζεται στη νότια κεραία του σταυρού. Οι
τοιχογραφίες της τελευταίας αυτής φάσης αποδίδονται στο χρωστήρα του Συμαίου
αγιογράφου Γρηγορίου. Μεταξύ αυτών, ιδιαίτερης μνείας χρήζει η αποσπασματική
παράσταση του προστάτη αγίου της μονής που επιγράφεται «[Ο ΑΡΧΩΝ ΜΙΧΑ]ΗΛ Ο
ΘΑΡΙΝΟΣ» και δεσπόζει στο μέτωπο του νότιου τοίχου.
Η ύπαρξη μοναστικής κοινότητας
στο Θάρρι κατά το 13ο αι. παρότι έμμεση, θεωρείται σχεδόν βέβαιη. Ωστόσο, ο
παλαιότερος γνωστός ηγούμενος της είναι ο ιερομόναχος Γρηγόριος, κεκοιμημένος
κατά το έτος 1473, που παριστάνεται στο τύμπανο του βόρειου σκέλους
του ναού να
δέεται γονυπετής μπροστά στην ένθρονη Παναγία του Ευαγγελισμού.
Η μονή σήμερα είναι ανδρώα με
ηγούμενο τον Αρχιμανδρίτη Νεκτάριο Πόκια.
Παρεκκλήσια
Αγίου Ελευθερίου, Αγίου
Ιωάννου του Προδρόμου και Αγίου Νεκταρίου
Κειμήλια
Μεταξύ των σημαντικότερων,
ωστόσο, κειμηλίων συγκαταλέγεται ένα αντικείμενο
άμεσα συνδεδεμένο με την
ιστορία του ναού και τις λαϊκές παραδόσεις που αφορούν στην ίδρυσή του.
Πρόκειται για ένα μετάλλινο αγαλματίδιο μικρού μεγέθους, το οποίο βρισκόταν
αναρτημένο στον πολυέλαιο του καθολικού. Το αγαλμάτιο θεωρείται ότι αφορά σε
μικρογραφικό ομοίωμα της άρρωστης βασιλοπούλας που θεραπεύτηκε θαυματουργικά
και σε ανταπόδοση της ίασής της έκτισε το ναό που σήμερα αποτελεί το καθολικό
της μονής. Το αντικείμενο αυτό εκτίθεται σε περίοπτη θέση πλησίον της εισόδου
του εκθεσιακού χώρου.
Με αφορμή τον κατάγραφο ναό με
αγιογραφίες που εκτείνονται χρονικά από τον 12ο έως τον 18ο αι., το μουσείο της
μονής περιλαμβάνει επίσης διαμορφωμένους χώρους στους οποίους ο επισκέπτης
καλείται να μυηθεί στην τέχνη της τοιχογραφίας μέσα από μία πορεία στο χρόνο,
στο χώρο και στην τεχνογνωσία.
Ο επισκέπτης μαθαίνει την αξία
του εικονογραφικού προγράμματος και πως το ύψος, το ήθος και η αισθητική του
συμπληρώνουν και αναδεικνύουν το οικοδόμημα, με το οποίο οφείλει να βρίσκεται
σε διαλογική σχέση. Έτσι, μέσα από σύγχρονες μουσειολογικές πρακτικές που
περιλαμβάνουν ποικίλα ερμηνευτικά μέσα και βιωματική προσέγγιση της μουσειακής
αφήγησης, επιδιώκεται να μεταδοθεί η γνώση της τέχνης της τοιχογραφίας στον
επισκέπτη.
Παραγωγή ή πώληση εκκλησιαστικών / μοναστηριακών προϊόντων
Στο πωλητήριο της Ιεράς Μονής,
το οποίο φιλοξενείται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο ακριβώς έξω από τον
κυρίως αύλειο χώρο που εκτείνεται δυτικά του καθολικού, οι μοναχοί προσφέρουν
τα διακονήματά τους στους πιστούς.
Συμπληρωματικές
πληροφορίες
(Προτεινόμενες διαδρομές)
(Προτεινόμενες διαδρομές)
Άγιος Γεώργιος, Λάερμα
Κατευθυνόμενος προς την Ιερά
Μονή Θαρρίου και φθάνοντας στο χωρίο Λάερμα, ο προσκυνητής συναντά σε
δεσπόζουσα θέση την ενοριακή εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Ο ναός οικοδομήθηκε
πριν το 1882 και πιθανόν και πριν το 1877, στον αρχιτεκτονικό τύπο της
μονόκλιτης σταυροθολιακής βασιλικής δωδεκανησιακού τύπου με πρόναο με γυναικωνίτη
και τριώροφο πυραμιδοειδές κωδωνοστάσιο, ανακατασκευασμένο το 1997/1998.
ΠΗΓΗ: http://www.imr.gr/
Φωτογραφίες Ρουβήμ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου