Αλλαγή πλεύσης του Ιστολογίου “ΡΟΔΟΣυλλέκτης”

Το Ιστολόγιο του ΡΟΔΟΣυλλέκτη, απευθύνεται σε όσους αγαπούν τον τόπο τους… εδώ είναι λοιπόν και περιμένει τα δελτία για τις εκδηλώσεις και τις δράσεις των Πολιτιστικών Συλλόγων αλλά και ότι αφορά τον τόπο μας – ακόμα και την πολιτική… Το Email μας είναι: r.telxinas@yahoo.gr

Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018

Ο Φιλάργυρος ή Λατρεύοντας τις Πέτρες. Αίσωπος, Φρόυντ


Γράφει ο Απόστολος Κυριατσούλης (*)
Ο Φιλάργυρος ή Λατρεύοντας τις Πέτρες. Αίσωπος, Φρόυντ (φυλλάδιο του Α. Σφάρνα, Lacan, λακανική θεωρία, Maslow Πυραμίδα, ιεράρχηση των αναγκών).
Θα προσπαθήσω να περιγράψω/αναλύσω με την βοήθεια των παραπάνω βοηθημάτων τον προαναφερόμενο μύθο του Αισώπου και θα αναφέρω ορισμένες παρατηρήσεις μου.
Γιατί ο άνθρωπος συνειδητά ή ασυνείδητα ζητά τον πλούτο;
Η «σύγκρουση και ο διαχωρισμός» ανάγκης και επιθυμίας
Ένας φιλάργυρος πούλησε όλη την περιουσία του και την μετέτρεψε σε χρυσάφι, σε έναν βώλο χρυσού, τον οποίο έκρυψε μέσα σε έναν λάκκο στο χωράφι του. Πήγαινε καθημερινά, άνοιγε την κρυψώνα, έβλεπε τον χρυσό είναι στη θέση του και έφευγε.
Κάποιος όμως που εργαζόταν εκεί κοντά,
Όταν ήρθε πάλι ο φιλάργυρος να ελέγξει το χρυσάφι του, αλλά δεν το βρήκε στην κρυψώνα, είχε κάνει φτερά! «Ω! Όλη μου η περιουσία! πάει! χάθηκε! μου κλέψανε το χρυσάφι μου», φώναζε ο φιλάργυρος , έκλαιγε και οδυρόταν τραβώντας τα μαλλιά του.
Κάποιος γνωστός του τον άκουσε που έκλαιγε και τον ρώτησε τί συμβαίνει.
"Όλη μου την περιουσία την είχα κάνει έναν βώλο χρυσού, τον έκρυψα, και κάποιος μου τον έκλεψε". 
υποψιάσθηκε: "τί έρχεται και βλέπει αυτός εκεί κάθε μέρα;", και κάποια φορά, αφού ο φιλάργυρος και πάλι έλεγξε το χρυσάφι του και έφυγε, ο άλλος πήγε εκεί, έψαξε, βρήκε τον βώλο χρυσού, και τον έκλεψε.
"Μη χαλνάς την καρδιά σου, εκεί που είχες τον
βώλο του χρυσού βάλε μια πέτρα και καμάρωνέ την. Γιατί και ο βώλος του χρυσού που είχες, δεν σου χρησίμευε σε τίποτε άλλο".
Η παραπάνω ιστορία δείχνει πολύ καλά, ότι πέρα από τη προφανή τους χρησιμότητα τα χρήματα αποτελούν ένα σύμβολο για άλλα πράγματα. Το χρήμα είναι ένα πολύ ισχυρό σύμβολο και ο πλούτος έχει σχέση με την πληρότητα.
Όπως ξέρουμε όταν γεννιέται ένας άνθρωπος δεν διαθέτει λογική, μόνο συναισθήματα (οι ειδικοί πιστεύουν, ότι και τα αγέννητα παιδιά έχουν συναισθήματα) και έτσι μεγαλώνουν σαν συναισθηματικά όντα. Το «έχω», το «παίρνω», το «κατέχω», «μου παίρνουν» έχουν μεγάλη
Με την λατρεία που έχει ο κόσμος για τα χρήματα είναι πολύ εύκολο να νομίσει κάποιος ότι εάν έχει χρήματα θα έχει κερδίσει το ενδιαφέρον και την αγάπη των άλλων ανθρώπων! Έτσι λοιπόν τα χρήματα γίνονται σύμβολο για την συναισθηματική κατάσταση, που «έχεις» και αισθάνεσαι ασφάλεια και πληρότητα.
σημασία για τον άνθρωπο, πριν αυτός γνωρίσει τα χρήματα. Η «κατοχή» είναι συναίσθημα που διαμορφώνεται μέσα από τις σχέσεις του μικρού παιδιού με τα κοντινά του πρόσωπα και αντικείμενα. Τα χρήματα σαν έννοια έρχονται πολύ ποιο αργότερα στο παιδί.
Για να είναι κάτι σύμβολο δεν πρέπει να είναι ακριβό. Είναι κομμάτι ξύλο ή μέταλλο μπορεί να είναι σύμβολο, πρέπει να είναι χρυσός; Ο Αίσωπος ήξερε καλά την αξία των αντικειμένων και το συμβόλων, γι’ αυτό παίζει λίγο με αυτά.
Η ιστορία του φιλάργυρου είναι μια ευκαιρία για να δει κανείς την διάκριση ανάμεσα σε δύο πολύ βασικές έννοιες, αυτή της ανάγκης και της επιθυμίας.
Η έννοια της ανάγκης αναδείχθηκε σχετικά πολύ νωρίς από τους προϊστορικούς Έλληνες στο πρόσωπο μιας ανθρωπόμορφης θεότητας, της Ανάγκης.
Τόσο ο Πλάτωνας, όσο και ο Αριστοτέλης ασχολήθηκαν με αυτές τις δύο έννοιες.
Ο Φρόυντ δεν ταυτίζει την ανάγκη με την επιθυμία. Η ανάγκη που γεννιέται από μια κατάσταση έντασης, βρίσκει την ικανοποίηση της (Befriedigung) μέσω της ειδικής δράσης που προμηθεύει το κατάλληλο αντικείμενο (π.χ. τροφή). Η επιθυμία είναι αδιάσπαστα συνδεδεμένη με τα μνημονικά ίχνη και επιτυγχάνει την εκπλήρωση της (Erfüllung) μέσα από την ψευδαισθητική αναπαραγωγή των αντιλήψεων που έχουν γίνει σήματα αυτής της ικανοποίησης.
Όπως διαπιστώνει κανείς τα χρήματα ικανοποιούν περισσότερο την επιθυμία αυτών που τα συσσωρεύουν και όχι για τις ανάγκες τους και γι’ αυτό κανένα ποσό χρημάτων δεν μπορεί να ικανοποιήσει τον φιλάργυρο!
Πώς ξεχωρίζουμε τις ανάγκες από τις επιθυμίες μας άλλοι
ορισμοί;
Ανάγκη = το αναπόφευκτο, το υπό των πραγμάτων επιβαλλόμενο, 
Επιθυμία = ροπή προς απόλαυση ή κτήσιν τινος 
Επιθυμία: θεμέλιο της ανθρώπινης φύσεως & ο κίνδυνος διαστροφής της
Σύμφωνα με τον Jacques Lacan (Γάλλος ψυχίατρος κι ψυχαναλυτής), η έννοια της επιθυμίας, του αιτήματος και της ανάγκης διαφοροποιούνται και ταυτίζεται με τον ορισμό του Φρόυντ, υπάρχουν όμως επιμέρους φιλοσοφικές διαφορές. Για τον Lacan η επιθυμία εμφανίζεται συνδεδεμένη με μια έλλειψη που δεν μπορεί να ικανοποιηθεί από κανένα πραγματικό αντικείμενο. Ενώ η ενόρμηση έχει αντικείμενο, η επιθυμία στερείται αντικειμένου.
Σύμφωνα με τον Abraham Harold Maslow (αμερικανός ψυχολόγος) οι ανάγκες χωρίζονται σε πέντε κατηγορίες.
• φυσιολογικές ανάγκες/βασικές
• ανάγκη για ασφάλεια
• ανάγκη για κοινωνική αποδοχή
• ανάγκη αυτοεκτίμησης
• ανάγκη αυτοπραγμάτωσης

Παρατήρηση 1:
Η «σύγκρουση και ο διαχωρισμός» ανάγκης και επιθυμίας. Βασικότατες έννοιες, που η εμπέδωση του διαχωρισμού τους βάζει τις βάσεις για μια
σωστή μόρφωση, είναι ίσως οι βασικότερες πηγές για την εξέλιξη της ανθρωπότητας. Είναι πολύ σημαντικό να μαθαίνουμε στα παιδιά από μικρή ηλικία τον διαχωρισμό αυτών των δύο εννοιών.

Παρατήρηση 2: 
Εάν ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξεχωρίσει ανάμεσα σε ανάγκη (μαζί με ικανοποίηση) από
την μια και επιθυμία (μαζί με εκπλήρωση) από την άλλη, τότε μέσω του χρήματος ο πλούσιος επιβάλλεται του φτωχού ή ο πλούσιος υποδουλώνει τον φτωχό και κάθε αντίσταση τσακίζεται.

Παρατήρηση 3: 
Πολλοί άνθρωποι προσπαθούν να καλύψουν τις αδυναμίες τους, είτε αυτή της μόρφωσης, είτε αυτή της ηθικής, μέσω του χρήματος, του πλούτου και της επιβολής.

(*) Ο Απόστολος Π. Κυριατσούλης είναι συνταξιούχος,. 
Τα τελευταία 46 χρόνια ζει στη Γερμανία και ασχολείται με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, από το 1992 πολύ πιο συστηματικά. 

Είναι ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου για την Μελέτη και Διάδοση της Ελληνικής Ιστορίας το 1994 και Πρόεδρος του. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Ρόδος στην Ιταλοκρατία 1ο μέρος.

Η Ρόδος στην Ιταλοκρατία 2ο μέρος.

Η Ρόδος στην Ιταλοκρατία 3ο μέρος.

Η Ρόδος επί Ιταλοκρατίας 1920 – 1940

Εγω σωπαίνω....Φτύνω!!!

Μου μιλούν για δικαιοσύνη....οι δικαστές, Μου μιλούν για ηθική...οι αγύρτες, Μου μιλούν για ζωή...οι δολοφόνοι, Μου μιλούν για όνειρα...οι έμποροι, Μου μιλούν για ισότητα...τα αφεντικά, Μου μιλούν για φαντασία...οι υπάλληλοι, Μου μιλούν για ανθρωπιά...οι στρατοκράτες, Εγω σωπάινω....Φτύνω.


ΡΟΔΟΣυλλέκτης: e-mail r.telxinas@yahoo.gr
Δείτε περισσότερες φωτογραφίες στον ΝΕΟ ΡΟΔΟΣυλλέκτη: http://rouvim.blogspot.com

ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΙΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: http://rouvim.blogspot.com/
ΚΡΗΤΗΝΙΑ: http://www.kritinia.gr/
ΙΣΤΡΙΟΣ: http://istrio.blogspot.com/
ΣΟΡΩΝΗ: http://www.ampernalli.gr/
Dj news: http://fanenos.blogspot.com/
ΠΑΛΜΟΣ: http://www.palmos-fm.gr/
ΕΚΟΦΙΛΜ: http://www.ecofilms.gr/
ΡΑΔΙΟ1: http://www.radio1.gr/
http://www.ksipnistere.blogspot.com/
ΣΦΕΝΤΟΝΑ: http://gipas.blogspot.com/
ΡΟΔΟΣυλλέκτης: http://www.rodosillektis.com/
Η Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ρόδου: http://opsrodou.gr/
ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ: http://www.hamogelo.gr
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ – ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ: http://rodosillektis.blogspot.gr/
Ιστοσελίδα του ΡΟΔΟΣυλλέκτη: http://www.rodosillektis.com/
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ: http://www.pnai.gov.gr
ΔΗΜΟΣ ΡΟΔΟΥ: http://www.rodos.gr/el/

Αρχειοθήκη ιστολογίου